3 plezante, praktische tips om moeder te worden, zonder (je) vriend

kinderwens, zwanger worden, leuke dingen doen, tips

Plezante zaken voor je privé-leven

Leuke dingen doen, voor een vers perspectief

Ze leefden nog lang en gelukkig. Prima beginzin voor een verhaal, want wilikeenkind.nl start daar waar sprookjes stoppen. De drie lieve dingen voor jezelf om te doen zijn:

1 Drie specifieke schrijfopdrachten

2 Jezelf met anderen vergelijken, maar dan echt

3 Simpel stappenplan volgen voor kleine experimenten

Voor veel vrouwen stagneert hun toekomstplan bij een onwillige prins of gebrek aan prins. De vrouwen die hun kinderwens uitstellen omdat er nu nog geen man wil meedoen, zijn het meest bang voor spijt. Dat blijkt uit meer dan 100 gesprekken die ik voerde (check hier alle resultaten van > 100 KinderwensScans).

Die angst voor spijt is gegrond,

als je niks doet.

Spijt van onuitgevoerde plannen is de meest voorkomende spijt, aldus NRC. Dingen die je niet deed, die blijven knagen.

Waar ben je bang voor?

Allereerst is het goed om jezelf te realiseren waar je bang voor bent. Ben je bang voor spijt? Bang voor verdriet? Bang om de verkeerde keus te maken? Het helpt om jezelf te realiseren dat er veel levens mogelijk zijn, maar dat je maar 1 leven kunt leven.
Want uiteindelijk verwezenlijken we maar 1 leven: Het leven dat we dat we met vallen, opstaan en weer doorgaan voor onszelf maken.

Er is maar 1 leven: het leven dat je leeft.

Die eindeloze potentie van opties neemt af met je leeftijd, want ieder jaar heb je weer keuzes gemaakt die mee het volgende jaar ingaan. Je studeerde toch nog af, kreeg die baan niet, het ging uit met de een, het ging aan met de ander. Sommige dingen mislukten, andere zaken lukten.

kinderwens, doen, angst, bang zijn, twijfel, moederschap

Hoe zit het met bang zijn en je kinderwens?

Een kinderwens is zo levens-bepalend en complex dat het in een torenhoog obstakel verandert, als je leven anders loopt dan verwacht. In de plaats van solo zo’n ingrijpende keus maken, stel je uit. Andere opties dan ‘kind als bekroning op de liefde’ voelen als verlies nemen.

Niet het hoogst haalbare wensen voor het allerbelangrijkste in je leven?

Water bij de wijn inzake kinderwens, dat wil niemand.

Kortom je bent bang om te kiezen voor een ‘alternatief’ leven. In de plaats daarvan wacht je op Het Leven. Het goede nieuws is tweeledig:

a) Het alternatief is inmiddels de norm. 50% van de kinderen groeien op in een andere gezinsvorm dan getrouwde ouders.

b) Met kleine stappen kom je ook verder. Kleine stappen en gaande weg leren.

Angst kan je verlammen maar het kan je ook in beweging zetten. Als je angst voor spijt groter wordt dan de angst om te mislukken, dan kom je in actie. Goed nieuws, mislukkingen brengen je verder en  ze brengen zelfs vreugde.

De mislukking als a blessing in disguise

kinderwens, angst, bang, vruchtbaarheid, mislukken

Mijn grootste mislukking is mijn grootste kans gebleken

Ik heb er slechts een keer bij stil gestaan dat ik misschien wel niet zwanger kon worden. Toen mijn psycholoog vroeg of ik wel eens daadwerkelijk zwanger was geweest. Toen schoot het door m’n hoofd, misschien ben ik wel niet vruchtbaar. En dat is ook zo. Zonder medische wetenschap kan ik geen kinderen krijgen. Allebei mijn eileiders zitten dicht. Die dichte eileiders zorgden ervoor dat de inseminaties bij de spermabank vergeefs waren.

Dikke mislukking, zonde van de rietjes met zaad en zonde van ritjes naar de kliniek.

Vette kans omdat na een jaar vruchtbaarheidsonderzoeken (er bestaat niet 1 vruchtbaarheidsonderzoek) mijn lief toch mee wilde doen aan het IVF traject en we nu samen een dochter hebben. Hij hield eerst mijn hand vast bij de spermabank en anderhalf jaar later was hij erbij toen ons gezamenlijk, genetisch materiaal werd teruggeplaatst.

Fat chance, 1 eitje oogsten en via ICSI* samen met m’n lief een dochter krijgen.

*ICSI is IVF plus waarbij ze een spermatozoïde selecteren en daarmee de eicel bevruchten. IVF is eitje in petrischaaltje, zaad erbij en afwachten of een eitje bevrucht raakt. Knap medisch gemier.  Maar superfijn want nu bestaat Vesper 😉

kinderwens, doen, lol, actie, uitstellen

3 praktische tips om met plezier aan de slag te gaan

Wat kun je doen om te stoppen met bang zijn? Kleine praktische dingen. Daar word je niet meteen zwanger van, maar je komt er wel verder mee.
1. Best case / worst case / brief aan je toekomstige zelf
2. Jezelf vergelijken met anderen, maar dan realistisch
3. Stappenplan met kleine experimenten

1 Maak concrete verhalen, specifiek het beste en het slechtste scenario

Walt Disney eat your heart out

Wat is voor jou het beste scenario? Stel ik bekijk een foto van je verjaardag over 5 jaar, wie staan erop?  Het is een opdracht waarbij je helemaal los mag gaan. Anything goes. Dat lijkt makkelijker dan het is. Schrijvend vooruit fantaseren is moeilijker dan in het wildeweg dromen, je verlangt van een verhaal toch een zekere logica die je bij dromen niet nodig hebt.

Een alinea of een A4tje volstaat

Let op. Het is natuurlijk verleidelijk om te schrijven: Jan hervond z’n verstand en besloot toch direct drie kinderen met mij te willen. Een wippie en 9 negen maanden later werd onze dochter geboren en het jaar erna de dolle tweeling.

Zo’n verhaal telt niet, want het gaat niet echt over jou. Het is de bedoeling jij de hoofdpersoon bent. Jij doet dingen in dit verhaal.

Ook lekker: het meest belabberde verhaal

Alles mislukt, hoe ziet dat eruit? Zelf ben ik een groot fan van verhalen die slecht aflopen. Interessanter voor de lezer.

Waarom zou je willen weten wat je worst case scenario is?

Het slechtst denkbare scenario bevat waardevolle informatie over je valkuilen. Het ongewenste gedrag waarmee je jezelf saboteert, als dan niet onbewust.

Zo’n slecht verhaal begint met: ik leef voor m’n werk, draai makkelijk 60 of 70 uur in de week. Of, mijn relatie ging uit omdat ik graag kinderen wilde, maar hij nog niet en hij werd kierewiet van mijn gedrein. Dat verhaal concreet maken confronteert je met je eigen valkuilen: vluchten in werk, of dreinen als een klein kind.

Doemdenken en piekeren voeden je angsten, maar gewoon het slechts denkbare scenario uitschrijven doet dat niet. In tegendeel, concreet beschrijven hoe ‘mislukt’ eruit ziet, geeft je grip.

Tot slot, als je van schrijven houdt: schrijf een brief aan je toekomstige zelf.

Tijd is een gek geven, zowel concreet in je agenda als de werking van tijd in je hoofd. Twee interessante TED talks over de psychologische aspecten van tijd:

Philip Zimbardo – The psychology of time.

Dan Gilbert – The psychology of your future self.

Een brief aan jezelf over jezelf in deze belangrijke levensfase kan je helpen om prioriteiten te stellen. Je wensen en verlangens worden expliciet gemaakt en daarmee kun je vervolgens je gedrag sturen.  Lees het artikel van Annemieke Leclaire met tips en tricks over hoe je een brief schrijft aan je toekomstige zelf in NRC. Zelf had ze er baat bij: “Noem me onnozel, maar het verbaasde me hoe makkelijk het door die stip op de horizon ineens was om de rode draad te zien in de chaos en tegenstrijdigheden van het dagelijkse leven.

kinderwens, jaloers, uitstellen, doen

2. Jezelf vergelijken met anderen, maar dan realistisch

Iedereen heeft een gelukkig gezin alleen jij niet. Zo voelt het soms, maar alleen als je niet echt kijkt.

Als je jezelf gaat vergelijken, doe het dan goed.

Maak eens een lijstje van 10 stellen in jouw nabije omgeving. En beoordeel vervolgens wat je een goede relatie vindt en welke relaties jij minder goed vindt en waarom. Vaak zien we eerst dit:

Terwijl als je beter kijkt, dan zie je dit:

Bron: waitbutwhy.com met vermakelijke longreads over levenskunst.

Als je echt vergelijkt, dan blijkt al snel dat niet iedereen happy de peppy is maar ook gewoon z’n best doet met ‘goed genoeg’ en doormodderen.

De mensen waarvan je denkt, damn die hebben het goed voor elkaar. Dat zijn de mensen die je kunt gebruiken ter inspiratie. Zijn er dingen waarin je jezelf kunt ontwikkelen, zodat jij je leven beter voor elkaar kunt krijgen? Wat is volgens jou een goede relatie? Daar kun je met deze 10 stellenlijst concreet en makkelijk onderzoek naar doen.

kinderwens, twijfel, planning, vruchtbaarheid

3. Stappenplan voor kleine praktische experimenten

Je kinderwens lijkt een enorme berg als je ertegenaan blijft kijken. Iedere gedachte heeft volgende gedachtes in z’n kielzog en als je eenmaal het piekerpad opslaat, ben je zo verdwaald. Daarom is het goed om je gedachten te onderzoeken. Niet door denken maar door doen.

Boeken lezen, info avonden bezoeken, oproepjes bestuderen of zelf een oproep plaatsen. Praten met mensen die het leven leiden dat jij interessant vindt. Dus ga eens koffie drinken met een solomoeder, of bezoek een info-avond over co-ouderschap.

Door dingen doen verandert je verhaal.

Experimenteer met kleine acties. Het mooie aan een experiment is dat de uitkomst gewoon de uitkomst is. Niet goed of fout, niet gelukt of mislukt, het is gewoon de uitkomst en daar leer je van. Bijvoorbeeld dat je geen co-ouderschap wilt met een homo, of dat de zware dingen van het solomoederschap je ook echt heul erg zwaar lijken.

Als je achter dat soort waardevolle informatie kunt komen, ben je een stap dichter bij je doel. Dus ook al heb je als doel moeder worden, de experimenten vinden plaats op de weg ernaartoe.

Het zijn geen experimenten met zaad.

Zie hieronder een super simpel stappenplan voor je privé-leven.

PS. Wil je hulp bij bepalen waar je nu staat? Meld jezelf aan voor een KinderwensScan, meer dan 100 vrouwen gingen je voor.

kinderwens, stappenplan

 



Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail