Je partner overtuigen van kinderwens, 5 tips & tricksblog? Serieus
Ik begin met verwachtingsmanagement: Ik kan je geen 5 succesvolle trucjes geven waarmee je jouw partner overtuigt om toch een kind te willen.
Een kinderwens is te belangrijk en ingrijpend om ervan overtuigd te worden, als je het echt niet wil.
Tegelijkertijd staat niets vast. Het verstrijken van de tijd geeft ruimte aan ideeën om zich te ontwikkelen. Met de komst van andere levensfasen krijg jij (of hij of zij) wellicht nieuwe inzichten.
Tijd is sowieso de grote factor bij een kinderwens. Want waar je partner tijd nodig heeft om overtuigd te raken van een ander inzicht, daar komt degene met een prangende kinderwens vaak juist tijd te kort.
Gelukkig kan ik je helpen je partner te overtuigen bij een kinderwens, want als je graag een kind wil dan is dat wat je doet.
Je probeert de ander te overtuigen het samen met jou te willen.
En dat is niet zonder risico.
Partner overtuigen van kinderwens. Wat werkt niet?
Reguliere overtuigingstechnieken uit de marketing, ala de 6 overtuigingsprincipes van Caildini, die helpen je niet bij een kinderwens.
Au contraire.
Marketingtrucjes waarmee marketeers mensen spullen aansmeren, werken averechts. Je kinderwens is geen bankstel.
Aanpraten werkt niet.
Strategisch opereren wel.
De voorwaarde om je partner te kunnen overtuigen is: ruimte.
Dat is de premisse. Zonder onderhandelingsruimte gaat het niet. Dat is iets dat buiten jouw macht ligt, dus daar heb je helaas geen controle over. Je kunt je partner overtuigen van een kinderwens.
Mits je partner opening biedt voor overtuiging
Mits jijzelf in staat bent om ruimte te bieden aan je partner.
Wat er misgaat als je een partner een kind aanpraat, lees je hier.
Je partner overtuigen van een kinderwens, dat doe je zo
Overtuigen is een manier van beïnvloeden. Ervoor zorgen dat iemand jouw mening overneemt, er hetzelfde over gaat denken als jij. Overtuigen gebeurt in je hoofd, het gaat om psychologische tips en tricks.
Simpele aansmeer-marketingtrucjes zijn gênant als je ze inzet bij een gesprek over een beslissing die zo belangrijk is als wel/geen kind samen.
Wat wel werkt zijn de tactieken van Chris Voss, voormalig FBI ontvoeringen onderhandelaar. Hij zet zijn tactieken uiteen in de bestseller:
Never split the difference – negotiating as if your life depended on it.
Je kunt hier de video over het boek bekijken. Of snel verder lezen over hoe je zijn tactieken inzet, specifiek voor de kinderwensgesprekken waarin jij jouw partner wil overtuigen.
Het boek van Voss komt overigens altijd van pas in je leven. Bij een kinderwens en onwillige partner, maar ook bij salarisonderhandelingen en pushy verkopers.
De 5 FBI tactieken om je partner te overtuigen van een kinderwens
1 Rustig aan en luisteren
Niet patsboem, wil je een kind met mij-nu zeggen, maar rustig aan beginnen.
Je wil over je kinderwens geen discussie tussen twee standpunten maar een dialoog tussen twee mensen die elkaar liefhebben.
Ga niet uit van 1 gesprek waarin de deal geseald wordt, maar van meerdere gesprekken die jullie dichter bij elkaar kunnen brengen, omdat jij dit zo relaxt en geïnteresseerd insteekt.
2 Geen positieve draai proberen te geven (de 3 x ja-truc)
Aansmeerstrucje van een simpele tweezitsbank-verkoper:
Heeft u interesse in deze bank? —> Ja
Taupe is de juiste kleur voor u? —> Ja
Dat treft. Taupe is vandaag in de bonus. Nu kopen, met korting? —> Ja.
Psychologisch trucje: mensen zijn graag consistent, als ze 2x ja hebben gezegd willen ze heul erg graag (onbewust) weer ja zeggen. Daar maken aansmeerders gebruik van.
Dus drie keer ja om in de flow te raken voor je kinderwens?
Nee. Dat werkt averechts. Geen trucjes. Mensen zijn onbewust consistent maar als ze opletten, en dat doen ze als het gaat om kinderen krijgen, dan zien ze ja-vragen-aansmeertrucjes van mijlenver aankomen.
Bij een levensbepalend onderwerp is 3 x ja vragen stellen tenenkrommend. Wil je een biertje? Zal ik je rug masseren? Wil je een kind met mij?
—> Ja. —> Ja. —> WTF?! Neej.
Juist bij zo’n onderwerp is het voor je partner prettig om nee te kunnen zeggen. Dus in weerwil van alle overtuigingstechnieken uit de marketing, stel ook gewoon negatieve vragen.
Biedt je partner de gelegenheid om nee te zeggen. Het is niet leuk om te horen maar je partner mag nee zeggen. Nee op de vraag Wil je een kind met mij, maar ook op andere willekeurige vragen. Wees niet bang voor nee noch voor negatieve vragen.
TIP: Laat het tijdstip van het kinderwensgesprek aan je partner over, zonder dat je hem voor het blok zet, door het stellen van een negatieve vraag.
Jij: Is vanavond een slecht moment om het over onze toekomst te hebben?
Hij: Morgen komt beter uit, dan heb ik die belangrijke vergadering gehad.
3 Geef je partner controle
Blijf weg bij stellingname: Ik wil wel, hij wil niet. Je wil naar samenwerking, bijvoorbeeld: Ik wil graag een kind daar word ik gelukkig van, m’n partner wil graag dat ik gelukkig ben.
Je zoekt dus gemeenschappelijke waarden, geen conflicterende belangen.
Ik moet onderzoeken wat mijn kinderwens betekent voor ons en onze relatie.
Je partner: ik moet onderzoeken hoe ik mezelf verhoud tot jouw kinderwens en wat dat betekent voor onze relatie.
Hier is dat rustig aan doen weer van belang, want pas als er resultaten zijn van bovengenoemd onderzoek kun je verder met het kinderwensgesprek.
Je beslist samen welke factoren er belangrijk zijn voor dat onderzoek. Gaat het om woonruimte, financiën, emotionele zaken, angsten, familiebanden. Wat is voor jullie beiden van belang?
Luister naar je partner.
Zonder direct een antwoord te geven. Ook niet in gedachte, luisteren is niet invullen.
4 Overtuigen is ruimte bieden
De oplossing van je kinderwensvraagstuk kan een 3de alternatief zijn, waar jullie nu beiden nog geen idee van hebben.
Naast meneer Voss introduceer ik hier nog een zelfhulp meneer: Stephen Covey. Hij schreef over het derde alternatief. Het is een uitwerking van de laatste stappen in zijn bestseller The 7 habitis of highly effective people.
Je kunt komen tot een oplossing, die je nu nog niet kunt bevroeden. Dat is The 3rd Alternative. Belangrijkste punt uit dat boek:
Probeer eerst te begrijpen en dan pas begrepen te worden.
Je onderzoekt uitvoerig en nauwkeurig wat de ander beweegt, dat is ook Voss’s tactiek.
Pas als je gezamenlijke waarden en gedeelde meningen hebt geïnventariseerd, kun je kijken wat je kunt bouwen met die ingrediënten. Het werken aan een oplossing doe je synergetisch, dat wil zeggen dat er een meeropbrengst ontstaat die groter is dan de optelsom van de afzonderlijke delen.
Hou in het proces rekening met tijd om een derde alternatief te ontwikkelen.
5 Overtuigen kan door hulp te vragen
Hoe kan ik met mijn kinderwens omgaan, terwijl mijn partner geen kind wil?
Vraag het je partner.
Huh & Duh tegelijk.
Huh? De onwil van mijn partner veroorzaakt het probleem. Duh. Hij kan jou helpen bij je zoektocht naar een oplossing, want je partner wil dat jij gelukkig bent. (If not, dan dissen die partner, da’s geen partner maar balast.)
Je partner wil dat jij gelukkig bent, dus hij zit hier ook mee.
Hij heeft geen kant-en-klare oplossing en misschien zegt hij wel ape-stomme dingen, zoals: Kun je niet proberen om geen kind te willen?
Maar zo boek je dus vooruitgang in het gesprek, want dan kun jij zeggen: Hoe doe ik dat geen kind willen?
Dan komt hij met al zijn angsten, al zijn redenen waarom hij geen kind wil. Dan heb jij dus meer informatie over de obstakels. Dat zijn de problemen die jullie willen oplossen.
Het klinkt contra-intuïtief maar het is noodzakelijk dat je de bezwaren en angsten van je partner kent en met elkaar kunt delen.
Anders kun je helemaal niet overtuigen. (en is samen een kind krijgen wel een goed idee als je niet over je angst kunt praten?)
Je partner overtuigen van je kinderwens doe je zo
Je gaat er niet keihard in met: Wil je een kind of niet, nu zeggen!
Je legt het onderwerp op tafel in een gemoedelijke sfeer.
Ik zit met het kinderwensvraagsstuk, ik heb je hulp nodig. Is het nu een slecht moment voor jou, wanneer kun je me helpen?
Vragen stellen en luisteren naar het antwoord.
Nog meer vragen stellen.
En niet invullen maar luisteren.
Je partner mag ook nee zeggen. Nee is oké. Doordat hij nee mag zeggen voelt hij zich op zijn gemak.
Zijn nee ik wil niet omdat, zorgt voor vooruitgang. Jij krijgt meer informatie.
Zin nee ik wil niet omdat, is beter voor je relatie en voor de sfeer.
Wees geïnteresseerd in het antwoord, luister goed, slaap er een nachtje over en bedenk hoe je die informatie kunt gebruiken in een vervolggesprek.
Het huzarenstukje is je partner voor jou te laten denken, te voelen vanuit jouw perspectief en jouw emoties, dan afwachten met welke antwoorden je partner komt.
Het huzarenstukje is bewerkstelligen van empathisch vermogen bij je partner.
Heb zelfvertrouwen, weet dat het gesprek je sowieso iets oplevert.
Duidelijkheid en richting.
Misschien niet de richting die je nu het liefste in wil, maar wel wat je achteraf als de beste keus zult beschouwen.
Vooruit 1 marketingtrucje voor je kinderwens
Download hier de Empathie kaart
Gebruikt door professionele aansmeerders (=marketeers) om hun klant beter te begrijpen. Wat gaat er in hen om, hoe raak ik ze het makkelijkst, op welke emoties en welke knoppen moet ik drukken? Dat soort vragen beantwoorden ze met behulp van deze invuloefening.
Een kaart die ook van pas komt als je gewoon jezelf beter wil begrijpen. Een kaart om orde te scheppen in de warboel die het leven heet.